Urchin Tracking Module (UTM) codes zijn codefragmenten die aan het einde van een URL zijn toegevoegd. Deze UTM-tags worden gebruikt om de effectiviteit van digitale marketingcampagnes te meten. Ze worden ook gebruikt om specifieke bronnen van verkeer naar uw website te bepalen. UTM-tags bevatten minimaal een source, een medium en een campagnenaam. Ze kunnen ook zoekwoordtermen en content-id's bevatten. Bij correct gebruik zijn UTM-tags een van de krachtigste tools voor gegevensanalyse. UTM-tags helpen je bij het identificeren van best presterende content op basis van je marketingdoelen.
Hoe werkt een UTM tag
Er zijn vijf soorten UTM-parameters ( ook wel UTM-tags of -codes genoemd) deze parameters worden gebruikt om de effectiviteit van online marketingcampagnes te meten op basis van specifieke datapunten. Je kunt UTM-parameters in elke volgorde toevoegen aan het einde van een URL, gescheiden door een vraagteken "?" en ampersands "&".
Google vermeldt campagnebron, campagnemedium en campagnenaam als vereiste parameters in zijn eigen UTM-builder. Campagnetermijn en campagne-inhoud zijn optionele UTM-parameters.
- Campagne source (utm_source): Gebruik deze parameter om de bron van je verkeer te identificeren. Dit kan een websitenaam, zoekmachine, naam van de nieuwsbrief of een sociaal netwerk zijn.
Voorbeeld: utm_source=google
- Campaign Medium (utm_medium): Gebruik deze parameter om het medium te identificeren dat wordt gebruikt om je link te delen en te openen. Dit kan e-mail, social media, kosten per klik (cpc) of een andere methode zijn.
Voorbeeld: utm_medium=cpc
- Campagnenaam (utm_campaign): Gebruik deze parameter om een campagne of promotie te identificeren die is gekoppeld aan je link. Dit kan een productnaam zijn, soort verkoop, wedstrijdnaam, enz.
Voorbeeld: utm_campaign=summer-sale
- Campagnetermijn (utm_term): Gebruik deze parameter voor betaalde zoekcampagnes om relevante op advertenties gebaseerde zoekwoorden bij te houden. Dit helpt u om te bepalen welke zoekwoorden (en) hebben geleid tot een bezoek aan de site.
Voorbeeld: utm_term=camping-gear
- Campagne-inhoud (utm_content): Gebruik deze parameter om te bepalen waar iemand op heeft geklikt om naar uw site te gaan wanneer er meerdere links naar dezelfde URL verwijzen, zoals in een e-mail of op een bestemmingspagina met meerdere CTA's. Deze parameter wordt ook gebruikt om onderscheid te maken tussen advertenties die naar dezelfde URL verwijzen. Het wordt vaak gebruikt voor A/B-tests en op content gerichte advertenties.
Voorbeeld: utm_content=cta-bottom
UTM-tag Generator
Gebruik een UTM-tag generator om eenvoudig je outlink URL te bouwen. Gebruik de Google Analytics Demo & Tools Campagne URL-generator.